Jak správně vybrat plastová okna?

Vzhledem k tomu, že okna jsou jednou z velmi důležitých částí stavby, je jejich výběru věnovat velkou pozornost. Většina lidí však řeší, jak se rychle a správně orientovat ve všech uvedených hodnotách a na co se zaměřit. My Vám poradíme, na co se v souvislosti s plastovými okny zaměřit…

Plastová okna a počet komor je oblíbený prodejní argument, který uslyšíte jako první. Ale kolik komor by kvalitní okna měla mít a jak se vůbec počítají? Komory se počítají ve směru proudění tepla z interiéru do exteriéru. V dnešní době jsou naprostým základem pětikomorová okna. Zajímejte se, jestli Vám prodejce může nabídnou další profilové systémy, třeba se šesti nebo sedmi komorami. Ale určitě nevybírejte okna jen podle počtu komor, protože počet komor není zárukou skvělých tepelných vlastností oken.

Daleko podstatnější je stavební hloubka profilového systému, což je tloušťka samotného profilu mezi interiérem a exteriérem. Dnes je úplným základem stavební hloubka 70 mm. Profilové systémy pro plastová okna s menší stavební hloubkou než 70 mm jsou již historií. Obecně můžeme konstatovat, že profily s větší stavební hloubkou v kombinaci s dobře zvoleným zasklením budou mít dobré tepelně – technické vlastnosti. Optimální volba, kdy je poměr ceny a tepelně izolačních vlastností na skvělé úrovni, je stavební hloubka min. 80 mm. V naší nabídce platových oken jsou to okna VEKA Softline 82 MD.

Volbu oken také usnadní, když budete znát počet těsnění, které jsou mezi okenním rámem a křídlem a uzavírají tzv. funkční spáru. Díky této spáře je odváděna zkondenzovaná voda odtokovými otvory do exteriéru. Současně tudy v zimě proudí studený vzduch, který ochlazuje profilový systém. Doporučujeme volit okna, která mají systém trojítého těsnění, kdy je funkční spára přerušena středovým těsněním. Středové těsnění tvoří zábranu nejen pro srážkovou vodu, studený vzduch, ale také na oknech významně snižuje tvorbu kondenzátu vody v interiéru.

Pokud chceme jít do detailů, tak není na škodu se také zajímat o tloušťku vnějších stěn plastového profilu. Protože zákazníci v naprosté většině o tom nemají ani tušení, je vhodné se zde o tomto také zmínit. K tomuto parametru se vztahuje ČSN EN 12608. Dle uvedené normy profily třídy A musí mít přesně definované vnější stěny tloušťky 3 mm, dle třídy B pouze 2,5 mm. V obou případech s výrobní tolerancí ± 0,2 mm. Většina nabízených profilových systémů je vyráběna ve třídě B. Námi nabízená okna z profilového systému VEKA od německého dodavatele VEKA AG vyrábí profily pouze třídy A. Asi není třeba dlouze vysvětlovat, že profily třídy „A“ mají daleko lepší technické vlastnosti.

Okna jsou pro většinu zákazníků především sklo, které významně ovlivňuje cenu samotných oken. Základní volbou je izolační dvojsklo. Ale pokud myslíte na budoucnost, tak z důvodů stále rostoucích cen energií budete zvažovat izolační trojsklo, které má výrazně nižší tepelnou propustnost. Tím dokážete výrazně snížit tepelné ztráty oken.

A určitě chtějte vidět certifikáty, které nejsou jen nic neříkající papíry. Prozradí Vám, jestli výrobce pracuje s certifikovanými materiály a jestli výroba podléhá pravidelné kontrole. Má-li dodavatel certifikáty, jistě Vám je rád ukáže a nebude plýtvat slovy.

Společností, které nabízejí plastová okna a dveře, je na trhu tolik, že je velmi těžké se v záplavě nabídek orientovat. Pamatujte, že nová okna jsou výrobek, který Vám bude sloužit minimálně 20 – 30 let a proto jejich výběr nepodceňujte. Nerozhodujte se jen podle ceny, to by se Vám mohlo vymstít. Vyberte si dodavatele, který prokáže svoji odbornost, nabídne servisní služby a má na trhu svoji tradici. Tento článek Vám odpověděl, jen na některé Vaše dotazy a nasměřoval Vás správným směrem. Na všechny Vaše dotazy Vám rádi odpoví naší obchodníci.

A na závěr je nutné dodat: „Porovnejte si pečlivě cenové nabídky od více dodavatelů!“
Pozor na reklamní akce, které nabízí spoustu výrobků a služeb zdarma. Ověřte si, že Vaše nabídka obsahuje všechny náležitosti, které požadujete. Chtějte přehledné rozpoložkování jednotlivých cen nabízených výrobků a služeb. V tomto případě platí dvojnásobně známé přísloví „Kdo rychle dává, dvakrát dává!“.